Friday, December 14, 2012

Kawan ke Lawan ?


Assalamualaikum wbt..
*nak pahala free jawab la :)


Kat sini semua orang ade kawan kan ? Tipula kalau korang mampu hidup tanpa kawan untuk masa yang lama . Tapi kan , adakah semua kawan-kawan mengkome ni baik-baik belaka ? Sentiasa mengajak kepada kebaikan ? Kalau semuanya macam tu . Baguslah ! Mengkome memang bijak memilih kawan lah :)

Bagi aku sendiri, xsalah if kita nak kawan dengan mereka-mereka yang kurang baik . Tapi jangan la kita terpengaruh dengan perangai mereka . Ada prinsip sendiri kan :) Aku kawan je dengan semua orang . Bagi aku , kawan dengan mereka-mereka ni dapat mengajar pelbagai erti kehidupan and menjadi lebih berhati-hati dalam hiudp .

Tujuan aku hari ni bukan la nak memberi ceramah mengenai sahabat *sapa nak baca kalau aku bagi ceramah panjang lebar* . Cuma nak kongsikan jenis-jenis manusia a.k.a kawan-kawan yang wujud kat dunia ni . Nak tahu ?? keep scrolling yeah !


1.  kawan ke arah kebaikan / membimbing .

: : kawan mcam ni memang susah nak dapat. Yang sentiasa mengingatkan kita kepada kebaikan dunia n akhirat.

2.  kawan yang merosakkan / membinasakan

 : : yang ni rasanya semakin banyak. Ajak me'lagha' ja . Sentiasa mengajak mengkome untuk menikmati duniawi semata-mata.

 3.  kawan yang pentingkan diri sendiri

 : : hat ni lagi ramai . Mereka berkawan dengan kita untuk kepentingan diri sendiri.. Ala-ala parasit la.

4. Kawan masa gembira

 : : time gembira ada.. Time sedih ?? lesappp!

5. Kawan masa sedih

 : : yang ni pun susah nak cari.. Masa sedih je dia ada.. Masa lain-lain , busy.. Kira macam kawan untuk dengar masalah kita.

6. Kawan hentam kawan / memalukan kawan sendiri

 : : Bagi aku, kalau setakat nak troll kawan , ya , it's ok . Tapi kalau da tahap memalukan kawan tu, agak-agaklah.

7. Kawan bila perlu

 : : bila bosan baru cari. Kalau tak, setahun pun belum tentu cari.. =.='

8. Kawan kerana harta

 : : Yang ni pun aku pernah jumpa, kerjanye mengepau kawan tersebut.. Bila kawan tu tadak duit , terus xtegur.

9. Kawan perampas

 : : Hat ni paling tak matang , da tawu orang punye, toksah la kebas.. Aiyoo~

10. Kawan invisible

: : hat ni pun parah jugak . Ade kawan , tapi invisible . Tak tegur buat hal masing-masing.. Kalau jadi ape-ape cena?


Haaa.. Itu la 10 jenis kawan yang dapat aku kongsi.. Nampak macam banyak yang negatif kan ? Nak cari kawan yang baik , banyak halangan . Nak cari yang merosakkan ? Berlambak-lambak :)


Pesanan penaja ..
Buat lah tindakan bijak untuk memilih kawan :)




Anda ada kawan ? Jom kongsi :))


 

No comments:

Post a Comment