Monday, June 25, 2012

SYUKUR


assalamualaikum semua .lama skru ta update blog ni kan . cuti-cuti pun bizi jugak ke ? haha . ntah la . kekeringan idea mungkin . ok .
Da baca tajuk kat ataih tu ? Syukur ? Apa tu . Nama bf baru skru ka ? Dok aih . Syukur ni bukan nama orang dan bukanlah skru nak ceritakan pasal seseorang . Tapi, syukur ni merupakan satu perasaan a.k.a bersyukur . Yela kan . Maksudnya kita terima apa yang kita dapat seadanya . Xdak la nak tak puas hati memanjang .

Skru bagi contoh la . ada empat (4) situasi . Benda sekeliling kita :

1. Hari pertama kat sekolah . Beg baru , kasut baru , senang crita semua la barukan . Then, ada lagi seorang kawan kita ni datang . Fuuhhh ! liplap-liplap beg n kasut dia . Haa . tunggu lagi , hati pun mula berbisik

Ala . Cantiknya kasut dia . Awat abah aku xbeli lagu tu kat aku . Aku sepatutnya dapat lebih cantik dari dia . Abah aku keja bank . Abah dia keja kat cikgu ja . Mesti abah aku boleyh beli yang lagi mahai dari dia . Tak boleh jadi ni.

haa . tukan da nampak ketidakpuasan hati dia . Nampak kan dya ni tak bersyukur dengan apa yang dia ada .


2. Hampa ada psangan masing-masing . tapi still dok compare ngan pasangan lain .*dalam hati mesti terdetik something bila ampa tngok boy/girl depa lagy hebad dari yg hampa punya.

A : hui . ensemnya boy dia . xmacam boy aku . muka buruk . hitam . Da la tu . Keja gaji pun ciput ja . Untungnya dia . boy aku tu , kalau aku xmaw kt dia . xdak sapa la nak jadi girl dia . bla..bla...bla...

tapi , baguih la kalau boy ampa xda sapa yang nak kn ? At least ampa tak susah hati nak bagi boy hama kluaq p mana-mana . Xdak sapa nak kacau . kn kn ? Nobody perfect la .


3. Jiran hampa beli kabinet baru , langsir baru , tukaq sofa baru . Ampa pun , apa lagi ...

Abang !! Jiran sebelah ade beli barang baru . Saya nk jgak . Tapi , saya nak lebih dari dia . Yang kat rumah ni da buruk da . Nak tukaq yang baru .

heh ! tu jenis xnak orang lebih dari dia . tak bersyukur dengn apa yang depa dok sedia ada . Padahal baru bulan lepas da tukaq kabinet baru suma tu . Tak sedar ke ada orang langsung xdpat nk rasa semua barang-barang tu ?


4. Last , seorang student yg dapat pointer / results yang kurang dari slalu . Mesti dia akan terpikir ....

awat pointer / results aku teruk sangat ? Aku sepatutnya dapat lebih dari ni . Aku kan dok besa dah dapat pointer / results gempak . Awat kali ni teruk sangat ? ish xlayak untuk aku ni

Nah kan . Siap kata results tu tak layak untuk dia . Itu namanya xbersyukur . Dan jika diteliti , ada sedikit riak kan kt statement atas tu . Betoi dak ? Ade reason kenapa results dia xsehebad dulu . Mungkin Allah nak dia ingat yang tak selalunya hidup kita diatas .

kucing pun pndai bersyukur kan ?


kesimpulannya , xsemua kita nak kita boleh dapat . Bersyukur dengan apa yang kita ada , InsyaAllah hidup kita lebih tenang . Allah Maha Adil dan Bijaksana . DIA tawu apa yang terbaik untuk kita . Bersyukurlah ! Bukan susa nak tunjuk rasa syukur . With the word 'Alhamdulillah' pun da menunjukkan yang kita ni bersyukur kn ? Renung-renungkan dan selamat beramal . Hehe . =)

No comments:

Post a Comment